Din Verkstad Syd erbjuder trygghet och kvalitet

Din Verkstad Syd

Vi besöker tre relativt nyöppnade bilverkstäder i Klippan, Lund och Ängelholm som verkar inom samma paraply och där fokus hos dem alla ligger i att erbjuda snabb, personlig och prisvärd service. Ryktet om att Din Verkstad Syd alltid gör ett bra jobb sprider sig och de som arbetar där vet att nöjda kunder kommer tillbaka.

Jesper Andersson driver Din Verkstad Syd tillsammans med Måns och Andreas i Lund samt Andreas i Klippan. När bilverkstaden öppnade i Klippan år 2019 var tanken att erbjuda ett ställe som kunde fixa bilar av alla slags märken för såväl företag som privatpersoner. Konceptet var efterlängtat så året därpå utökades verksamheten och består idag av tre allround-verkstäder i Klippan, Lund och Ängelholm där de utför all slags bilservice och erbjuder sina kunder kompetensen från en stor verkstadskedja kombinerat med det personliga bemötandet man möter i den lilla.

Din Verkstad Syd använder sig av digitala mätinstrument för att mäta kundnöjdhet och arbetar med flera olika kanaler för att kommunicera med sina kunder. Internt arbetar de med att se till att alla som arbetar här trivs och har kul på jobbet.
– Vårt mående smittar av sig på kunderna, konstaterar Jesper.

Hans intresse för motorer och mekanik har alltid funnits där. Redan när han var tolv år monterade han isär sin första moped för att se hur allt var uppbyggt innan han skruvade ihop den igen och när han var sexton började han på allvar med bilar.
– Jag fick ärva en bil av mina föräldrar, säger Jesper.

Därefter började han på fordonstekniska gymnasiet och fick efter avslutad skolgång 1990 direkt arbete som mekaniker på Toyota. Efter att arbetat i olika roller under nästan tjugo år hade han avancerat till att bli Servicemarknadschef i Lund, Trelleborg och Malmö innan han gick över till Mekonomen för att bli platschef på en av deras verkstäder. Under tio år utvecklades han inom kedjan samtidigt som han förvärvade nya verkstäder och fick dem att växa i Skåne.

Genom åren har Jesper träffat många bra mekaniker och när Din Verkstad Syd grundades tog han kontakt med de allra bästa och frågade dem om de ville vara med på ett projekt med ett systematiskt förbättringstänk och där kunden alltid står i centrum. De tre verkstäderna i Klippan, Lund och Ängelholm har samma tänk, samma system och i stort sett samma tjänster.
– Vi har fokus på tillgänglighet, service, bemötande och att vi fixar det mesta på plats, säger Jesper.

Enligt honom är det inte kunden som ska behöva köra runt för att få hjälp med olika saker utan det ska bara fungera. Hans egna arbete handlar mer om att se till att möjligheter till förbättring och utveckling finns för både de anställda och verkstäderna. 

Din Verkstad Syd höjer servicenivån ett snäpp

För att säkerställa sina kunders nöjdhet använder sig Din Verkstad Syd av de bästa leverantörerna och är kvalificerade som Godkänd Bilverkstad) och Kontrollerad Bilverkstad. Verkstäderna är fullt ackrediterade inom AC, har fullständig däckservice via Superdäck inklusive däckhotell samt erbjuder individuellt skrivna företagsavtal.
– Vi satsar mycket på företagssidan och växer på att vi har en snabbare och mer personlig service, säger Jesper.

I dag är det mest lokala företag med en upp till femtio bilar som är kunder hos Din Verkstad Syd tillsammans med ett tvärsnitt av befolkningen som privatkunder. Det är barnfamiljer, ungdomar, pensionärer, alla förekommande kön, tjänstebilsförare och vanliga Svenssons.

Den absoluta majoriteten av alla förekommande felsökningar, servicejobb och reparationer ordnar de på plats. I de få fall verkstäderna inte har utrustning för ett arbete så använder de sig av sina samarbetspartners.
– Vi levererar skräddarsydda helhetslösningar och är en one-stop-shop dit du vänder dig med ditt problem, lämnar bilen och får tillbaka den helt fixad, säger Jesper.

Teknikerna på Din Verkstad Syd är experter inom sitt område och handplockade för sin kompetens. I Lund möter man oftast Andreas, Måns och Leo, i Klippan Andreas B, Andreas P, Björn och Ernest, och i Ängelholm Jonathan, Jesper och Danny. Därutöver tillkommer några mekaniker som arbetar deltid samt andra som hjälper till vid behov.

Samtliga har lång och bred erfarenhet när det gäller bilar och drivs av en hög yrkesstolthet och servicenivå. På Din Verkstad Syd får medarbetarna kontinuerlig fortbildning och möjlighet att utvecklas.
– Nu håller vi på att utbilda oss för elbilar, Sermicertifiering och annat nytt för branschen, säger Jesper.

En del handlar om att stänga ute brottslingar från att ta kontroll över den digitala utrustningen samt att försvåra stöld ut av utrustning men det mesta om att ligga i framkant när det kommer till expertis och kvalifikationer när det kommer till bilar och service i stort. De strävar efter att vara den lilla personliga verkstaden med den stora organisationens kompetens och kombinera det med ett proffsigt och trevligt bemötande.

Hur gör man då ett bra arbete och får kunderna att komma tillbaka?
– Det finns inget annat att göra än att göra ett bra arbete, avslutar Jesper.

Din Verkstad Syd
Transportgatan 10
262 71 Ängelholm