Björns Skorstensservice – snart på ett tak nära dig!

Björns Skorstensservice

I samma takt som elpriserna höjs ökar efterfrågan på eldningsmöjligheter i bostäder. En del behöver installera en sprillans ny kamin medan andra kan nöja sig med en skorstensrenovering. Björns Skorstensservice är experter inom detta område och jobbar över hela södra landet. De hjälper också till med att fylla i nödvändiga handlingar som krävs av kommunen och arbetar med såväl privatpersoner, företag som bostadsrättsföreningar.

I september 2019 bestämde sig Björn Andersson för att bli egenföretagare efter att under större delen av livet arbetat inom industrin. I Björns Skorstensservice utför han kamininstallationer och skorstensrenoveringar. För att klara jobbet krävs det bra fysik. Björn som alltid tränat, orienterat och sprungit i lopp etablerade sig snabbt som Skorstensbjörn.
– En vanlig dag på jobbet klättrar jag upp och ned på en stege mellan 150 och 200 gånger, berättar Björn.

Man kan bokstavligt säga att Björns Skorstensservice gått från källarverksamhet till toppen. För att fixa till plåten behövs maskiner som bockar och viker plåten. Det är en maskin för att vika kanter och en annan för att få till bågar och halvmånar. Företagets första lokal låg under ett gym i källaren där det var så lågt i tak att plåten bokstavligen slog i taket när den skulle böjas. Under den tiden köpte han sex meter skorstenslang om det skulle gå åt så mycket för en kund. Numera köper han slang i form av femtiometers rullar. Det går eftersom företaget flyttat till lokaler med rejäl takhöjd i Bor någon mil sydost från Värnamo. Nu söker Björns Skorstensservice större lokaler närmare stan.
– Man ska komma ihåg att vi i alla lägen utgår från Värnamo, säger Björn.

Uppmaningen gäller framför allt för kunder från Skåne, Blekinge, Halland och Stockholm. Efter att ha utfört några lyckade jobb i landet har ryktet om Björns Skorstensservice spritt sig som en löpeld. Nöjda kunder har berättat för sina grannar och vänner om hur tacksamma de blivit med resultatet samt att arbetet utfördes till överenskommet pris och under den tid det var sagt.
– I Tingsryd gjorde jag ett jobb åt en fritidshusägare. Någon månad senare hade jag tolv nya kunder där, berättar Björn.

För att kunna fortsätta hålla ett attraktivt pris behöver Björns Skorstensservice dock samla på sig en två, tre kunder och utföra jobben parallellt när utför jobb utanför Småland.

Björns Skorstensservice

Björns Skorstensservice satsar på säkerhet

Oavsett om Björn och hans medarbetare ska plåta in en skorsten på en en-plans villa eller ett femvåningars flerfamiljshus ser de till att arbeta snabbt och effektivt. De väljer att inte stänga av hela gator för att lyfta upp material med en teleskopkran utan stänger av den del på gatan som behövs och drar upp plåten för hand.
– Plåt väger inte så mycket och vi har koll på vad vi gör, säger Björn.

Några tillbud har han varit med om och då har det undantagslöst rört sig om materialfel som att exempelvis fastmonterade takstegar rostat sönder. Han sätter taksäkerhet högt. Ingen som arbetar med honom får gå upp utan säkerhetssele och att fästa den ordentligt på flera ställen.

En annan sak Björn sätter högt är kundens ekonomiska säkerhet. Han lämnar garanti på sina jobb och kan i många fall fördubbla en skorstens livslängd. Om sotaren satt eldningsförbud i en otät skorsten kan han montera ett böjbart rostfritt rör som tål 600 graders värme i kanalen. Det kan vara till en panna, likväl som en kamin. I andra fall river han en skorsten ned tills att den är bra och murar upp den igen. Det finns andra sätt att renovera en skorsten och Björns Skorstensservice kommer ut till varje kund för att bedöma vad som är lämpligast. Efter lämnad offert får sedan kunden avgöra om jobbet ska göras eller inte.

Kunden i centrum

Idag är de två som arbetar på företaget. Björn vill ogärna säga nej till den som ringer och vill ha en kamin installerad. Han vill därför anställa fler för att klara den ökade efterfrågan. Viktigt är då att de delar hans värderingar och sätter kunden före den egna bekvämligheten.
– Helst vill jag ha plåtslagare som har vana att klättra på tak, säger Björn.

För honom är det viktigt att hålla en god kontakt med sina kunder. Han sätter en ära i att alltid svara och återkoppla snabbt. Hellre förekomma och säga om det uppstår något utanför plan än att låtsas som att ett problem inte finns. Han tror på en ärlig och rak kommunikation. Det är så han lever och så han själv vill bli behandlad.

Kamininstallation • Skorstensrenovering • Taksäkerhet

Pilgatan 7, Värnamo