A cup of Lifestyle ger färg åt Lidköping

Vid älven på adress Nya Stadens Torg finner man en livsstilsbutik som blandar föremål med det härliga i livet. Det är en klädbutik med, event och bubbel, eller en fotostudio med allt ovannämnda plus lite till som plats för en möhippa eller svensexa. Konceptet är helt och hållet Jenny Gidstedts som vågar blanda Kaliforniens flärd med Västra Götalands mylla.

A cup of Lifestyle startade sin mångfacetterade verksamhet i Alingsås 2019 innan företaget ett knappt år senare flyttade in till hjärtat av Lidköping. Fotografen Jenny Gidstedt har en idé som hon tror stenhårt på och nu har hon fyllt 280 kvadratmeter med sin livsdröm.
– Först och främst vill vi sprida glädje, säger Jenny.

När Jenny som nybliven tonåring fick sin första systemkamera väcktes hennes fotointresse som bland annat ledde till att hon började arbeta extra i en fotobutik där hon lärde sig grunderna att arbeta professionellt som fotograf. Hennes utbildning gick däremot en annan väg. Jenny flyttade till Kalifornien med sitt ex där båda fick jobb på stålföretaget Borga. Deras tanke var att stanna i tre år men de fick två döttrar och stannade längre.

I USA satte karriären fart

I Kalifornien vågade Jenny ägna sig åt fotografering på en helt annan nivå och starta sitt första egna företag Memories by Jenny. De första sju åren inriktade sig Jenny på att fotografera familjer, barn och gravida för porträtt och minnen. Samt boudoir som är sensuellt och lättklätt, ofta bilder som gåva från den blivande bruden till sin man inför bröllopet.
– I åtta månader var det en lokal tevekanal som följde mitt arbete vilket var bra reklam för min verksamhet, berättar Jenny.

Vid sidan av fotograferingen drev Jenny butiken CA Nordic Boutique på nätet med svenska och danska varumärken. Lyckligtvis hade familjen plats att bygga en kombinerad fotostudio med stort lager på sin tomt. Näthandeln blev en succé och hon hade kunder över hela världen.
– Extra kul var det att få kunder från Skandinavien och skicka tillbaka plaggen över havet, skrattar Jenny.

Det fungerade då eftersom dollarn stod lågt. Jenny berättar att hon flera gånger om året besökte mässor som Formex för att göra inköp och träffa sina släktingar. Här fick hon även möjlighet att själv designa kläder och släppa dem under det egna varumärket Emelie G.

Tillbaka till Sverige

Som fotograf var en av hennes återkommande kunder Maria Montazami och de hade ett samarbete som pågick under många år tills Jenny efter arton och ett halvt år bestämde sig för att flytta hem till Sverige år 2014. Först landade hon med yngsta dottern i Stockholm medan äldsta dottern bodde kvar i USA med sin pappa. Jenny öppnade sin fotostudio på Hornsgatans puckel och ett av hennes första jobb som svensk företagare blev att fotografera Samuel Frölers bröllop i Storkyrkan. En annan kändis hon träffade i verkligheten var Martin Melin. Han hade börjat följa Jenny på Instagram redan under hennes tid i Kalifornien och de blev nu kompisar i det verkliga livet. En mycket positiv effekt av det var att Jenny kom i kontakt med hans bror som var en av dem som startade möbelbutiken SWEEFS i Stockholm. Möbler hon kom att sälja i sin butik i Lidköping. Vi kan lägga till att A cup of Lifestyle då var den största butik utanför Stockholm som hade tillåtelse att sälja deras möbler.

Från sin tid i USA har Jenny en osviklig tro på att marknadsföring fungerar. Hon arbetar med flera kanaler samtidigt och låter dem bilda en helhet. Flödena på A cup of Lifestyles sociala medier uppdateras dagligen med nya videos och skyltfönstren minst varje vecka. Jenny håller event, modevisningar och annat som människor kan samlas kring och njuta av. Men hon säljer inget via en traditionell näthandel. Nu vill hon att allt ska ske live, så på måndagar kör A cup of Lifestyle Live shopping via Facebook. En möjlighet för långväfa kunder att agera. Det man inte kan hämta i butiken skickas till köparen.

More is more

Hon sammanfattade sina tankar till tjejen som gjorde hennes logotype och består av en enorm kaffekopp (eftersom Jenny älskar kaffe) och Jenny själv sittandes på den framför kandelabrar, champagneglas, kuddar, väskor, vackra kläder och högklackade skor.
– Jag vill sälja allt som får plats i en gigantisk kopp, säger Jenny.

Vi tänker osökt på uttrycket less is more och konstaterar att det avskalade skandinaviska inte gäller här. A cup of Lifestyle är en färgexplosion. Jenny säger själv att hon är allergisk mot svart så här gäller more is more. I butiken hittar vi därför mängder av nyskapande och färgglada plagg för henne med spännande varumärken som Marta du Chateau, Edith och Cabana Living samt en mancave med kläder och skor för honom.
– Jag har sålt ut möblerna för att få mer plats för kläder, säger Jenny.

Till största delen ser vi danska kläder med ett inslag av mindre svenska märken som Capri Collection och Mariedals Design. På väggarna hänger fotografier som Jenny tagit. Det är porträtt där man möter människan när det är meningen och mer som objekt när det önskas. Som med boudoirbilderna.
– Många killar beställer nu sådana här lite avklädda fotograferingar, vi kallar det för Dudedoir, säger Jenny med glimten i ögonen.

När vi lämnar A cup of Lifestyle har det redan bildats en kö för kvällens modevisning. Det är omtyckta tillställningar som lockar människor långväga ifrån. De kommer för att vara med om en happening och få en smak av världen over there. Om några timmar kommer de gå hem lite gladare och nöjdare med livet. Nästa gång de kommer så är det annorlunda för A cup of Lifestyle är i ständig förändring.

Nya Stadens Torg 1
531 31 Lidköping
Tel. 072-500 29 80
acupoflifestylealingsas@gmail.com
www.acupoflifestyleab.com

Följ oss på Instagram