Asplunds säger att service är allt

På Nya stadens torg 17 precis i början av gågatan tronar en damklädesbutik som funnits där så länge någon kan minnas. Sedan början av sextiotalet har den burit namnet Asplunds. Även om lokalen och adressen är historisk är innehållet nytt, fräscht och elegant. Rummen moderniseras med tiden och utbudet följer modet i takt med större butiker, i större städer och på finare adresser.

Ann-Sofie och Malin Synnergren är mor och dotter, tillsammans driver de väletablerade och omtyckta damklädesbutiken Asplunds i Lidköping. Den konstellationen har funnits i familjen tidigare. Ann-Sofie berättar att hennes mamma arbetat i butiken och blev föreståndare i slutet av sextiotalet ungefär samtidigt med att hon själv började skolan. När sedan Ann-Sofie slutade skolan slutade skolan år 1976 kändes det självklart för henne att börja arbeta i Asplunds.
Under många år var de fyra till fem anställda som knöt an till varandra samtidigt som de arbetade med att göra butiken till Lidköpingskvinnans första val när det gällde eleganta kläder. När de år 1993 fick erbjudandet att köpa butiken var de så inarbetade och litade så fullt på varandra att de vågade ta steget. Med tiden tunnades de ursprungliga ägarna ut av naturliga skäl och en av de sista bad Ann-Sofie att låta Malin ta hennes plats. Så sedan 2006 har Malin varit anställd och 2014 blev hon delägare. Idag är de tre i butiken. Ann-Sofie, Malin och Lena.
– Det vi framför allt kan erbjuda är personlig service, säger Ann-Sofie.

Det blir mycket historia men till saken hör att det finns många fötter i staden som hittar till Asplunds när det är dags att se över garderoben inför en ny säsong. Adressen är klassisk. Ursprungligen övertog Märta och Sigvard Asplunds butiken i början av 1960-talet. De var bördiga från Borås och innan dess hade butiken haft flera namn varav Belfrages Hörna kan finnas i minnet hos någon levande själ i Lidköping. Oavsett hur det varit förut är kvalitet ledordet idag.
– Vi är varken billiga eller dyra och vi håller oss till vårt koncept, säger Malin.

Det innebär att de alltid har märken som Masai, Laurie, Nanso, Noen, Signatur, Lutha, Etage och Holebrook i butiken. På det försöker de överraska och ta in nyheter som kanske bara stannar en enstaka säsong. De är fullständiga på det sättet att de har allt från byxor, kjolar och toppar, till jackor, kappor och accessoarer. Målgruppen kan enkelt beskrivas som kvinnor från trettiofem och uppåt.
– Men vi är alla så olika och unika i vår stil att vi inte vill nischa oss vid en ålder, säger Ann-Sofie.

Urvalet görs för att passa ett stort antal kroppstyper och för att kunna passa ihop. Ann-Sofie och Malin är måna om att ta hand om sina kunder och hjälper gärna till med att hämta plagg till provhytten. Kan kunden inte bestämma sig på plats ser de som självklart att låna hem alla kläder så att kunden kan se dem i sin rätta miljö. De räknar med att de har ungefär 40 procent stamkunder men är samtidigt noga med att behandla alla som om de vore det.
– Vi har kunder som reser runt tio mil för att komma till oss, berättar Malin.

Hon avslöjar att det funnits flera förfrågningar om ifall de skulle kunna öppna i Skövde eller Skara. Mor och dotter skrattar till. Med en 220 kvadratmeter stor butik, åtta skyltfönster och tre personer är det en fysisk omöjlighet. De har heller ingen större längtan att växa fysiskt eller öppna näthandel. Internet får stanna med att kommunicera via sociala medier.
– Det personliga mötet är avgörande för oss, avslutar Ann-Sofie.

Nya Stadens Torg 17
531 30 Lidköping
Tel. 0510-242 20