Fjällbacka Städservice har bemötandet som sin ledstjärna

Historiskt sett har det alltid funnits många städbolag och med RUT-avdragets tillkomst har de blivit fler. Kampen om kunderna är knivskarp. Fjällbacka Städservice är ett av de äldsta städbolagen i Norra Bohuslän med en tillförlitlig kundstock. Och fortfarande gör bolaget rent hus med sina konkurrenter. Deras hemlighet? Ingen alls. De ser bara varje kund som unik och rättar sig efter deras önskemål.

Fjällbacka Städservice

Fjällbacka Städservice grundades redan år 1987 då Dan Carlsson, som ännu inte hade körkort, tog sig runt sina städuppdrag på cykel. Redan där befästes ett rykte om att Fjällbacka Städservice var ett städbolag att lita på. Kundstocken växte och året därpå kom Elionore Novenius, som idag är bolagets aktiva delägare, in i bilden. Tycke uppstod och de gifte sig. Fler kunder ville anlita dem och mer personal anställdes. Entreprenören Dan ville satsa på vandrarhem och fotboll. Idéerna porlade fram, men det som verkade vara en solskenshistoria förvandlades till något mycket mörkare när Dan tragiskt gick bort år 2012.
– Jag hade precis utbildat mig för att arbeta inom vården. Så där stod vi i valet och kvalet mellan att lägga ned eller fortsätta, berättar Elionore.

Lyckligtvis för Fjällbacka Städservices trogna kunder valde Elionore att stötta de andra i firman och ta an sig rollen som ledare. Och det visade sig vara ett klokt beslut. Flera år senare träffade hon Joakim och himlen öppnade upp sig och släppte igenom lite solsken igen. Han är idag passiv delägare men arbetar en del med reklam och marknadsföring för bolaget. Fokus på verksamheten är då som nu nöjda medarbetare som trivs på sitt arbete och gör ett enastående jobb. Kvalitetstänket är något som märks i deras prestation och skapar en uppskattad enkelhet. Kunderna för Fjällbacka Städservice finns från Tanum och Grebbestad i söder, upp mot norska gränsen och där Strömstad är ett centrum.
– Vi finns från Munkedal i söder och uppåt, säger Elionore.

Fjällbacka Städservice kan i princip erbjuda allt inom branschen. Vanligen utförda tjänster är hemstädning, flyttstädning och fönsterputs men de utför även kontorsstädning och byggstädning. De följer regler, arbetar miljövänligt och rättar sig efter trender.
– Ett tag var det så att alla skulle ha polish på golven men sedan några år har efterfrågan minskat och numera har vi inte ens maskiner för det. Men kommer det önskemål så löser vi det, upplyser Elionore.

Hon berättar hur de försöker analysera kundens behov och vad de tycker är viktigt. Ska ytor på fönster och bord skina så prioriteras det före annat. Elionore berättar att alla är olika när en tycker att skåpluckor och vitvaror är det viktigaste kan andra kräva extra omsorg över kuddar och plädar i soffan.
– Kommer vi varje vecka så är det ordentligt rent men många väljer av kostnadsskäl fjortondagarsintervaller och då hinner det bli lite dammigt i hörnen, säger Elionore.

Fjällbacka Städservices personal har ett uttänkt schema för att punktstäda några områden extra noggrant så att fräschören bibehålls. Det handlar om att samma personal ska besöka kunden gång efter gång och är lyhörd för det som efterfrågas. Elionore lär sin personal att känna av stämningen och rätta sig efter kunden. Hon beskriver det som ett viktigt möte. Att utföra jobbet bra är grunden men det är bemötandet som skapar kontakten.
– Det går inte att komma in och köra efter ett schema när kunden är på plats. Särskilt nu under pandemitider har det visat sig att vi kan behöva ta tio minuter extra och bara vara sociala, avslutar Elionore.

Sövallsvägen 10
457 72 Grebbestad
Tel. 070-5506127
info@fjallbackastadservice.se
www.fjallbackastadservice.se