Adrians Bilservice lagar hellre än byter ut

Vi besöker bilverkstaden i Ucklum med konkurrenskraftiga priser och som utför service på nya såväl som gamla bilar. Vid sidan av service och reparationer utför Adrians Bilservice även däckbyten och däckservice samt har däckförvaring.

Adrian Nanderöd började arbeta på en bilverkstad direkt efter grundskolan. Det var Alvars Bilservice i Ljungskile som i mitten av nittiotalet var känt via radio och en föregångare till Bosse bildoktorn. Efter fyra år gick Adrian en utbildning som plåtslagare. Han var på väg att arbeta med plåt och isolering ute på Nordsjön när det bekräftades att familjen väntade tillökning. Så i stället för arbete i Norge startade han sitt första egna företag för sjutton år sedan i Ljungskile.

Till Ucklum kom han i slutet av 00-talet och sedan år 2012 befinner sig Adrians Bilservice i de nuvarande lokalerna på Södra Härgusseröd. Från maj kommer de vara fyra som huserar i de nästan 400 kvadratmeterstora lokalerna som har plats för sex bilar fördelat på två golvplatser och fyra liftar.
– Vi har det mesta som behövs, berättar Adrian.

Det innebär att de har en modern och fullt utrustad verkstad med de diagnosverktyg och dataprogram som behövs för att följa de flesta tillverkarnas instruktioner. Annars så förespråkar han och hans kollegor att laga mer än att byta ut. Något som blivit allt vanligare hos märkesverkstäder där skadade eller slitna delar byts ut för höga kostnader och stor belastning på miljön. Det är inte bra ur ett hållbarhetsperspektiv plus att det för Adrian är en fråga om yrkesheder. Ekonomiskt så spar han och hans kollegors mycket pengar åt kunden samtidigt som nya delar inte behöver tillverkas eller transporteras.

Adrians Bilservice har kunden i fokus

På den här bilverkstaden utför man service på nya bilar samtidigt som man hyllar det gamla sättet att tänka. För Adrian är det viktigt att han och hans anställda förkovrar sig och hänger med i det som händer. Samtidigt som de har fördelar i att vara uppväxta i den gamla tiden. Få andra verkstäder har i dag varken kunnande eller utrustning för att laga rostskador eller göra motorrenoveringar. Det är också jobb som är utmanande och ställer krav på den som utför dem. Som sagt, på Adrians Bilservice lagar man hellre än byter ut. Det gör dem populära i dessa tider.

Och här sätts kunden i första hand. Det handlar om att sätta priser som är justa mot alla. Adrian förklarar att det ska vara en balans mellan kund och verkstad. Priserna ska vara så låga att kunden kommer tillbaka samtidigt som hans anställda ska ha vettig lön och pensionsförmåner.
Adrians Bilservice tillhör AD-kedjan vars filosofi år att sätta människan först, med 300 bilverkstäder och butiker i Sverige står de som en garant för att Adrians Bilservice har de reservdelar och biltillbehör som behövs. De köper så gott som alla delar från AD förutom de som enligt garantin behöver vara i original.
– Vi följer de instruktioner som krävs och vi har kunskap för stora jobb, säger Adrian.

Samtidigt är de så små att alla kunder har kontakt med en och samma person. För Adrian är det självklart att släppa in kunderna i verkstaden och visa hur själva arbetet utförs. Han tror på att vara personlig och svara på saker oavsett hur lång tid det tar. Hans filosofi är enkel, om kunden känner sig säker kommer han tillbaka.
– Det kan vara extremt stressigt i verkstaden men man måste ta sig tid för kunden, avslutar Adrian.

Södra härgusseröd 211, 444 94 Ucklum
Tel. 0303-77 66 00

info@adriansbilservice.se
www.adriansbilservice.se