Tjörnbrons Hantverk skräddarsyr solskyddslösningar

Söker man en personlig och lokal leverantör som arbetar med premiumprodukter för solskydd bör man kontakta Tjörnbrons Hantverk i centrala Stenungssund. Här får man hjälp med allt från plisségardiner och rullgardiner till persienner och terassmarkiser. Allt levereras med millimeterpassning och perfekt färgmatchning då jobbet är helt och hållet skräddarsytt.

Mia Eskengren är driftchef på Tjörnbrons Hantverk som är specialister på markiser, gardiner och allt annat inom solskydd. Man kan säga att hon halkade in i branschen på ett bananskal då en vän, som arbetat med henne tidigare inom försäljning, headhuntade henne år 2017 till butiken i Stenungssund. Vännen Anders Åkerman är ägare till Tjörnbrons Hantverk samt systerföretaget Björneröds Solskydd i Göteborg och har inte ångrat det valet.

Verksamheten i Göteborg arbetar mycket med kommunavtal, större projekt och priskrig mellan flera konkurrenter. Hos Tjörnbrons Hantverk är kunderna till åttio procent privatpersoner runt Stenungssund, Tjörn och Orust, så bara en mindre del av verksamheten riktar sig mot kommuner och företag. Här krävs en annan form av ledning.
– Ingenting är standardiserat vilket gör oss extremt flexibla, säger Mia.

Mia som själv inte arbetat med solskydd tidigare utan mest köpt solskyddslösningar till olika hus hon ägt ville lära sig yrket från grunden innan hon började. Hon besökte olika leverantörer, studerade produktionen och följde med hela processen från ax till limpa för att lära sig så mycket som möjligt om tillverkning och fabrikatens egenskaper. Hon lärde sig se skillnader mellan olika produkter och följde med montörer ut på fältet för att ta till sig hur man gjorde för att mäta ut för en perfekt passform.
– Jag tycker det är väldigt intressant att kunna arbeta med helheten, säger Mia.

Som driftchef ansvarar hon för allt från personal, skriva offerter och fakturor till att mäta och planera tid för anställda och inhyrd personal. Förutom Mia arbetar Åsa som syr gardiner och kuddar samt Peter som är montör på Tjörnbrons Hantverk, dessutom lånar de in personal från sitt systerföretag vid behov. Det finns nu utrymme för två till montörer, en till Tjörnbrons Hantverk och den andra till Björneröds Solskydd. Viktigare än erfarenhet är attityd och förmåga att fungera socialt i arbetslaget.
– Vi lär upp rätt personer, lovar Mia.

Tjørnbrons Hantverk

Tjörnbrons Hantverk brinner för vackra, säkra och hållbara solavskärmningar

Ett bra solskydd handlar om att identifiera kundens behov och problem. Det finns undersökningar som visar på att fyrtio procent av Sveriges energianvändning går till att värma upp och kyla ner fastigheter. Ett effektivt solskydd gör skillnad då det balanserar behovet av dagsljus och övertemperatur. Som konsument kanske man tänker på det mer under vintern när elen är som dyrast men bländningar och reflexer kan vara nog så irriterande och man behöver kunna släppa in och skärma av solen både på vintern och sommaren.

Med genomtänkta solavskärmningar kan man skapa hälsosamma och trivsamma inomhusmiljöer som bidrar till en sundare och mer energieffektiv miljö. Det finns ett ökat behov och en förståelse för att miljö och klimat hänger ihop.
– Med kunskap kan vi råda eller avråda kunden till att göra ett smart val, säger Mia.

Tjörnbrons Hantverk är med i Solskyddsförbundet som är en branschorganisations som arbetar för människors hälsa och komfort i vardagen. De verkar för folkhälsa och minskad energikonsumtion. Medlemskapet gör också att företaget kan lämna upp till tre års garanti på sina produkter och installationer.

Mia förklarar att de valt att inte låsa sig till någon kedja utan i stället arbeta med flera premiumproducenter för att alltid kunna erbjuda sina kunder det bästa i varje situation. Samtidigt har de egen produktion av gardiner och hissgardiner.
– Vi kan välja exakt de tyger kunden önskar och tillverka helt efter de mått som önskas, säger Mia.

Ett bra kundbemötande är ledord för Mia och hennes anställda tillsammans med engagemang och intresse för utvecklingen. Tjörnbrons Hantverk lever på sitt goda rykte. Deras kunder vet att de levererar solskydd och gardiner under den tid som utlovats och till överenskommet pris.
– Vi vill arbeta nära kunden och dela med oss av vår kunskap, säger Mia.

Ett kundmöte börjar ofta med att identifiera problemet och lyssna till krav och önskemål för att därefter kunna erbjuda rätt produkt.  Mia och hennes anställda arbetar med inspirationsskisser och bilder och vill kunna bistå, ge råd och svara på frågor. De är väl medvetna om att en kund som får sina frågor genomlysta ofta blir till en nöjd kund. Tjörnbrons Hantverk har många återkommande kunder.
– Nöjda kunder rekommenderar dig och kommer tillbaka, avslutar Mia.