Rolands Antikinvest kan sin historia

Roland och Pernilla Jarl öppnade den 1 februari 1999 en i synnerhet välsorterad antikaffär i Munkedal. Kunder som söker sig hit har antingen som mål att hitta en speciell sak de länge sökt efter eller att få reda på ett föremåls värde. Det har också blivit en plats för filmmakare att hitta inspiration och föremål till sina produktioner. Utlånandet av stridsvagnar till inspelningar på Island liksom filmer byggda på Camilla Läckbergs böcker är exempel på detta.

Rolands Antikinvest

När Roland Jarl var fem år gjorde hans familj resor där de besökte slott runt om i landet. Han fascinerades av ytorna och att det kunde finnas så tomma rum. Han fick reda på att ödsligheten berodde på en politisk fråga då apanaget till slottsägare minskat och att de tvingats sälja av inventarier eller i värsta fall hela konkursbon.
– Här gjorde jag mina första inköp utan att veta vad det var och har därför kvar en del från denna tid. De går inte att sälja i Sverige, berättar Roland.

För att få reda på vad det var för föremål sökte han upp äldre människor som kunde ge sakerna en historia. De levde upp och Roland utbildade sig. Han lärde sig om människor och om historia. Så småningom började han specialisera sig på mekaniska leksaker från 1920-talet som följdes av en passion för gamla vapen från 1600-talet.
– Jag öppnade föremålen och lärde mig hur det var tänkt att de skulle fungera och i vilken kontext, berättar Roland.

Rolands Antikinvest

Pernilla berättar att det i Hensbacka, som numera är deras fasta plats, finns café, restaurang med bra kockar samt möjligheter till promenader och bad som lockar människor till besök.  Ett samarbete med Hensbacka Herrgård har öppnat upp för detta där ett gemensamt museum blir ett framtida projekt.
– Vi bygger tillsammans ett sommarparadis, säger Pernilla.

Roland berättar att han i syvende och sist arbetar med värdering. Till antikvitetsbutiken kommer kunder och vill veta värdet på sina föremål. Önskas en skriftlig värdering kan det utgå en avgift men vid en muntlig uppskattning så lämnar han det oftast utan. Det kan i sin tur öppna möjligheten till ett köp.
– Det gäller att lyssna in vad folk frågar efter och är villiga att betala, säger Roland.

Han berättar att det resonemanget i sig är rent teoretiskt eftersom det går trender i allt. Exempelvis var väggklockor för inte så länge sedan omtyckta och eftersökta men idag går de knappt att sälja. Och än så länge har han inte hittat en spåkula som säkert kan berätta om nästa trend.
– En fördel med att vara antikhandlare är ändå att mitt varulager blir äldre för var dag som går och att allt går i vågor, säger Roland avväpnande.

Rolands Antikinvest har ett hållbart lager

Rolands Antikinvest

En del av den cykeln går att relatera till säsonger. Sommaren är exempelvis den tid då människor är som mest motiverade att fynda antikviteter. För Rolands Antikinvest gäller det då att köpa in ett hållbart lager under resterande del över året. Roland berättar hur marknaden förändrats från lokala auktioner efter dödsbon och liknande till att mer och mer utgå från internet och bli internationell.
– Via vår webbshop har vi numera kunder i alla delar av landet liksom i andra världsdelar, berättar Roland.

Han berättar hur många i branschen mer och mer sitter på sin kammare och sköter sina affärer. En positiv sak med detta, menar Roland, är att de i stället för att se varandra som konkurrenter blir en slags kollegor.  
– Vi försöker hjälpa våra kunder att finna vad de söker och använder varandra som ett nätverk, avslöjar Roland.

Systemet blir en slags win-win-situation där varje antikhandlare kan minska sitt behov av lageryta samtidigt som de hjälper varandra att göra bra affärer och kunden blir nöjd. Det negativa kan vara att några specialiserar sig på att sälja utomlands vilket medför att historiskt värdefulla föremål lämnar landet.

Han pekar på en stor, mörk tavla från 1600-talet som möjligen kan hitta sin marknad på andra platser i Europa. Det vill säga om man vet vad som kan och behövs göras för att den ska framstå som attraktiv. Det krävs med andra ord ytterligare investeringar för att få till en affär.
– Med rätt restaurering kan den säljas för en halv miljon på Sotheby’s i Edinburgh, avslöjar Roland.

Nu gläds Roland över att de yngre generationerna i Sverige börjat vurma för svunna tider. Det har blivit hippt att använda ting med historia. Det rör sig exempelvis om keramik och porslin från kända fabriker med konstnärer som på sitt sätt blivit odödligförklarade, exempelvis Syco Keramik i Strömstad eller hellre Gustavsbergs porslinsfabrik med Stig Lindberg i spetsen.
– Alla föremål med proveniens får ett unikt sammanhang, sedan spelar det inte så stor roll om det kan knytas till Sigmund Freud i Wien eller om det rör sig om Elvis Presleys motorcykel som jag sålt en gång, säger Roland.

Han är väl medveten om att han är samlare och hela tiden söker mer. Nu när hela världen finns som marknad ökar hans lust att köpa in fler saker som kan visas på hemsidan. Den enda som kan hålla tillbaka Roland från att köpa föremål är hans fru Pernilla som är den balanserade kraften i företaget.
– Ibland får jag säga att det räcker med lagom, avslutar Pernilla.