SG Båt och Bläster förlänger livet på din båt

Bröderna Grandin kan det här med bottenblästring och bottenmålning, I sin stora och effektiva hall utför de jobbet som leder till en hållbar situation för sina kunder. Båtarna de främst arbetar med är i plast eller aluminium och de väljer med noggrannhet material för att utföra arbetet så skonsamt som möjligt.   

Svante Grandin driver SG Båt och Bläster där även hans bror Simon är anställd. Simon har sin bakgrund i båtbranschen medan Svante började sin tid på verkstadsgolvet med personbilar. Då man som bröder träffas naturligt och pratar om livssituation och framtidsplaner kan det leda till förändring. Så var det för Svante som efter ett av dessa samtal insåg att han ville arbeta med båtar i stället för bilar. De hittade ett lokaler i Kungshamn och satte i gång.
– Det flöt på så nu har vi bytt upp oss till större och mer ändamålsenliga lokaler, berättar Svante.

Simon som arbetat som båtbyggare sedan 16-årsäldern står för erfarenheten och speciellt då med segelbåtar och inredning. Han har arbetat med allt från finsnickeri till att montera vvs och maskiner. För några år sedan startade han eget där han framför allt arbetade med blästring. Längtan efter trevligt arbetssällskap var stor så när Svante kläckte sin idé var han inte sen att hänga på.
– Nu utökar vi verksamheten mer eller mindre vartenda halvår, säger Simon.

Lokalen de nu hyr består av en hall på 140 kvadratmeter med högt i tak, liftar och traverser. Främst arbetar Svante och Simon med blästring och målning men de utför även mindre reparationer av skrov och inredning. Förutom båtar blästrar bröderna bilar, fälgar, utemöbler, staket och allt annat som behöver ha en helt ren yta. 
– Vi har utrustning för att blästra i trä men det är framför allt plast och metall vi arbetar med, berättar Svante.

När man blästrar blir man av med den gamla bottenfärgen och allt annat som är skadligt för båten. Bröderna berättar att få vet vad som finns under den gamla färgen och att det i många fall visar sig att det inte finns någon epoxy alls. För er som inte vet vad epoxy är så är det fem till sex färglager som håller skrovet vattentätt. Det yttersta lagret brukar sedan vara en färg som skyddar skrovet från havstulpaner och andra skadeväsen men numera med båttvättar och liftar kan det räcka med ett ytterst fint lager epoxy.

Kunderna kommer dels efter samarbeten med olika mariner men det är också många privatkunder som hör av sig till SG Båt och Bläster. Blästringen sker med glas eller sand och för att inte hela lokalen ska täckas med ett hälsovådligt damm bygger de tält för varje projekt. Själva skyddar de sig genom att bära täckande hjälmar som sprutar in friskluft.
– Därefter är det lätt för oss att samla ihop och ta hand om materialet på rätt sätt, berättar Svante.

Därefter rollar eller sprutar de färg på den helt rena ytan och det ökar livslängden på allt ifrån staketstolpar, grindar, motorcyklar och fälgar till större saker som bilar och båtar. Simon berättar att det beroende på material rör sig om olika tider innan ett skyddsskikt behöver appliceras. För aluminium rör det sig om en halvtimme medan andra material kan vänta upp till ett dygn innan det börjar ärga eller rosta.
– Vi har även utrustning för mobil blästring och kan ta oss ut till kund om så önskas, avslutar Svante.

SG Båt & Bläster

Håby Industriväg 7
455 91 Munkedal
Tel. 0730-490 188