Åhlanders Bilservice värdesätter dialog med kund

På Kungsgatan i Trollhättan hittar vi en av stadens mest populära bilverkstäder. Många säger att de är kunniga, kompetenta och noggranna, andra framhåller att de sätter kvalitet och hållbarhet i första hand. Alla är överens om att kunden bemöts på ett respektfullt sätt och att de gör det de ska till överenskommet pris.

Andreas Samuelsson gick ut fordonsprogrammet i Vänersborg i början av milleniet och arbetade som anställd på olika verkstäder och så även på Åhlanders Bilservice AB dit han kom 2018. Det var efter en längre tids pappaledighet och funderingar på om han skulle vara kvar i yrket eller prova något nytt.
– Sen köpte jag detta 2019, säger Andreas.

Han är tacksam för tiden hemma med sitt barn och möjlighet att se över sin situation och tänka över vad det var han ville med livet. I slutänden var det att arbeta med bilar som övervann alla andra tankar. Livet var bra som det var. Och så även ordningen på verkstaden. Det var en väl intrimmad organisation där var sak hade sin logiska plats och så fick det förbli. Tanken är att alla ska ha det kul på jobbet och att det ska vara lätt för kunder att komma in och prata en stund.

Mitt i ett kvarter, mitt i stan

Åhlanders Bilservice ligger mitt i ett bostadskvarter med egen innergård och infart. Läget är centralt tryggt och fullständigt unikt. På kort från slutet av 1940-talet kan man se verkstadshuset ligga alldeles för sig självt utan något annat i närheten och därefter har staden vuxit upp runtomkring.
– Jag tror att själva Åhlanders tog över här år 1956, berättar Andreas.

Det var två bröder som grundade verksamheten och sedan tog deras barn. Ett av de barnen var Tommy Åhlander som pensionerade sig 2017. På ett sätt är mycket sig likt från femtiotalet och på ett annat skulle bröderna Åhlanders blivit mäkta imponerade. I första anblick över den rena arbetsytan i verkstaden och i andra hand över den minutiösa ordningen över verktyg och material som behövs för att utföra en service eller reparation. Man kan sedan tänka sig att de skulle blivit fundersam över alla datorer, skärmar och digitala attiraljer som numera används i arbetet. Imponerad hade de definitivt blivit över den styrka det innebär av att vara en verifierad MECA-verkstad och vad det medför i form av leveranser, stöd och kompetensutveckling.

I största möjliga mån erbjuder Andreas en helhetslösning med reparationer, service, AC-ackreditering, däckverkstad, däckhotell, försäljning av däck och annat som hör till. Han har en filosofi om en ren och öppen dialog med kund och att bra service är en grundförutsättning för att kunderna ska komma tillbaka. Och att utbilda sig själv och övrig personal, totalt är de tre stycken.
– Vi går nu kurser för att lära oss mer om el-hybrid, säger Andreas.

Den nya typen av framdrivning betyder i första hand för mekanikerna kravet på ett helt nytt säkerhetstänk annars tycker Andreas att det mesta är sig likt. Det är fyra hjul, ratt och broms. På samma sätt är man inte främmande för att ta in annat än bilar för att reparera. När vi besöker Åhlanders Bilservice står en fyrhjuling och en moped på kö för service.

Åhlanders Bilservice är en av de få verkstäderna som fortfarande tar sig an byte av motor eller koppling. Andreas ser det som positivt att personalen får omväxlande uppgifter och därmed roligare på jobbet. Att bara göra en och samma sak är inget för honom. Den filosofin är också anledningen till att verkstaden även arbetar med lätta lastbilar och husbilar.
– Här har vi kompetens för mycket annat än bilar, vi tar hand om allt som går att laga, avslutar Andreas.

Kungsgatan 56, Trollhättan
Tel. 0520-10952
info@ahlandsbil.se
www.ahlandersbil.se