Lina och Jolita Städ och Service gör mer än städar

Lina och Jolita Städ & Service

En av Bohusläns mest uppskattade städfirmor drivs av ett par kvinnor med rötter i Litauen. De är vana vi att hugga i och uppskattar när det blir lite tufft. Men de gör mycket mer än städar. De är ett fullserviceföretag som tar hand om det kunden önskar.

När Lina och Jolita kom från Litauen arbetade de först inom de branscher de utbildat sig inom. Lina som är sjuksköterska började arbeta inom hemtjänsten men kunde inte riktigt trivas eftersom hon upplevde att hon hade för litet tid med sina kunder. Jolita kände samma sak och de pratade med varandra om vad de kunde göra åt situationen. De kände att de som utländska kvinnor behövde utföra mer för att betraktas som godkände.
– Vi frågade varandra var vi skulle uppfattas som bäst, säger Lina.

De kom fram till att de skulle starta en egen privat variant av hemtillsyn. Så år 2016 startade de ett handelsbolag som bara en kort tid senare obildades till ett aktiebolag. Affärsidén med att inte bara sköta städningen utan ställa upp på att handla, renovera möbler, tvätta och byta gardiner, ta hand om trädgården eller rasta husdjur.
– För litauiska kvinnor finns inga för tunga eller svåra jobb. Vi är ett fullserviceföretag som ställer upp för våra kunder. Vi gör allt, säger Lina.

Servicetänket har alla fem anställda på Lina och Jolita Städ och Service med sig i modersmjölken. Även om kunden av ekonomiska skäl kanske inte beställer en tjänst de verkligen skulle önska få utförd så försöker de anställda på Lina och Jolita Städ och Service hjälpa till i mån av tid.
– Vi är alla människor och vi mår bra av att hjälpa till, säger Lina.

Lina och Jolita Städ och Service vänder sig till både företag och privatpersoner. Det väger ungefär jämt mellan kontorsstädning och städning i privata hem. Andra vanliga tjänster de utför är fönsterputs och trädgårdsarbete.
– Och vi gör storstädningar, flyttstädning och annat som efterfrågas, säger Jolita.

Arbetstillfällen kommer det alltid finnas konstaterar Lina eftersom dammet ständigt återkommer. Ingen människa vill leva i ett hermetiskt tillslutet rum. De flesta av privatkunderna har återkommande städningar om en vecka eller tvåveckors intervaller. Företagen betydligt oftare än så.
– Vi erbjuder individuella paket som skräddarsys för varje kund, säger Lina.

De har också för vana att kontrollera vilka punktinsatser som behövs göras och har ett internt flödesschema för att hålla kontroll på att de områden de ansvarar för är i ett gott skick. Det innefattar exempelvis att informera om något behövs bytas ut eller om det krävs en större insats för att fixa ett avlopp än vad de själva försökt med.
– Vi tänker att vi ger kunden det vi själva vill ha så vi säger att vi kommer hem när vi är ute på jobb, skrattar Lina.

I grunden handlar det om att göra lite mer än vad som förväntas. Lina förklarar hur hon noggrant går till väga när hon väljer sin personal. Det är ett stort ansvar att ta hand om människors hem och vill känna att hon litar fullt ut på sin personal. Idag är alla anställda från Litauen och de är införstådda med att de har ett serviceuppdrag. Den hjärtliga servicen och det överträffade resultatet uppskattas av människor i Sotenäs, Tanum, Ljungskile, Munkedal och Lysekil. Ryktet om deras förträfflighet sprider sig och kundkretsen ökar.
– När det gäller villor och fritidshus vars ägare inte bor här hela året så har vi ett större ansvar för att ta hand om huset än vad ett vanligt städföretag har, säger Lina.

För dessa kunder rensar de ogräs i trädgården, klipper gräsmattan, bäddar iordning sängarna, hänger upp nytvättade handdukar och fyller kylskåpet så att allt är i ordning när husägarna kommer för sommaren. Jolita förklarar att de lägger stor vikt vid att lära sig vad kunden uppskattar och efterfrågar.
– När vi lärt känna kunden så kan vi hjälpa dem mer, avslutar Jolita.

Kantarellvägen 28A
45662 Hunnebostrand
0735-733534 / 076-3414673
lina-jolita@hotmail.com